راه حل افت آلودگی هوای تهران چیست؟ – تجارت‌نیوز

هوای تهران برای تمام گروه‌های سنی ناسالم است

[ad_1]

به نقل از تجارت‌نیوز، بار دیگر با سرد شدن هوا ناظر تشدید آلودگی هوا در پایتخت هستیم و تهران طی یک هفته تازه ۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس را توانایی کرده است. بازدید‌های زیاد تر مشخص می کند که آلاینده مهم تهران طی این روزها ذرات کمتر از ۲.۵ pm بوده است که این آلاینده عموماً خروجی اگزوز خودروهاست.

خودروها را می‌توان به گفتن متهم مهم آلودگی هوای تهران در سال‌های تازه معارفه کرد اما نمی‌توان تردد پرتعداد خودروها در تهران را تقصیر مردم انداخت! قطعاً عدم گسترش حمل و نقل عمومی در تهران یکی از دلایل تمایل مردم به منفعت گیری از ماشین شخصی است. بر پایه استانداردهای جهانی فاصله یک شهروند با یکی از وسایل حمل و نقل عموم باید ۵۰۰ متر باشد درحالی که این آمار در تهران زیاد زیاد تر از این است.

تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

بر پایه سند گسترش، شهر تهران به ۹هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد این در حالی است که اکنون نزدیک به ۳ هزار دستگاه دارد و فاصله ۳ هزارتایی نیاز به تلاش و دقت اختصاصی دارد. دلنشین اینجاست که بیشتر از ۷۰ درصد این ۳ هزار اتوبوس نیز فرسوده می باشند. یقیناً در این عرصه شهرداری تهران در تلاش است تا با داخل کردن ۱۰۰۰ اتوبوس‌ برقی بخشی از این افترا جبران کند.

در بین همه وسایل نقلیه‌ شهری ازجمله تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها شهری و BRT،  تراموا و…، مترو استانداردترین نوع حمل و نقل عمومی در افت آلودگی هواست. با نگاهی به حالت خیابان‌ها فهمید می‌شویم که حرکت بر روی زمین دیگر پاسخگو نیست؛ با وجود آنکه خیابان‌های باریک به بزرگراه تبدیل شده و قسمت قابل توجهی از شهر تهران به مسیر رفت و آمد ماشین‌ها تعلق یافته، اما بار ترافیکی افت نداشته و مدیریت خاصی در قسمت حمل و نقل صورت نگرفته است.

ماشین‌های تک سرنشین هم چنان مشکل مهم است و در حالی که خیابان‌ها دیگر ظرفیت این همه ماشین را ندارند، ناظر ساخت و ساز‌های گسترده و برج سازی هستیم که بر حجم ترافیک می‌افزاید، به این علت باید به زیر زمین برویم و از ظرفیت مترو منفعت گیری کنیم. مترو در زیرزمین به دور از هر ترافیکی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند و به علت برقی بودن آلودگی هوا نیز ندارد.

با این وجود سرزمین ما در این عرصه با چالش روبه رو شد است چرا که تا بحال هیچ شرکت داخلی موفق به ساخت واگن مترو نشده است. لذا در این عرصه نیازمند دیگر کشورها هستیم که این مورد با دقت به قیمت‌ بالای واگن و مشکلات مربوط به تحریم‌ها، دشوار است.

در این عرصه به تازگی اتفاق مثبتی رقم خورد که می‌تواند در یک بازه وقتی ۴ ساله حجم بسیاری از آلودگی هوای شهر تهران را افت دهد. شهرداری تهران اخیراً موفق شده است که طی قراردادی با شرکت چینی برای داخل کردن ۱۰۵۰ واگن به توافق برسد که قرار است طی ۴ سال به ناوگان مترویی شهر تهران اضافه بشود. این درحالی است که مترو تهران درحال حاضر ۱۲۰۰ واگن فعال دارد که این ۱۲۰۰ واگن  در طی ۲۰ سال قبل اضافه شده است.

قطعا اضافه شدن این تعداد از واگن‌های مترو زمان رسیدن قطار به ایستگاه‌ها و شلوغی واگن‌ها را تهسیل کرده و مردم نیز رغبت بیشتری برای منفعت گیری از مترو خواهند داشت.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار ایران و جهان ,اخبار ورزشی و اقتصاد ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی وفناوری را در وب سایت خبری دلخوش دنبال کنید.

 

[ad_2]

منبع