[ad_1]
بازدید گزارش ۶ ماهه حفارس مشخص می کند؛
شرکت حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس (حفارس) که در صنعت حمل و نقل جادهای فعالیت میکند، در سالهای قبل حالت مناسبی در سودآوری نداشته است. برای اثبات این گزاره کافیست صورتهای مالی ۶ ماهه حفارس مورد برسی قرار گیرد.
به نقل از تجارتنیوز، بازدید صورتهای مالی ۶ ماهه ابتدایی شرکت حمل و نقل بینالمللی خلیج فارس در پنج سال قبل مشخص می کند حفارس از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در نیمه نخست سال زیانده بوده است. اما این روال در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ به علت افزایش نرخ حمل آرد و گندم و درآمدزایی از حمل پسماند شهرداریها، تکرار نشده و حفارس توانسته است در نیمه نخست سال قبل بعد از ۱۱ سال به سودآوری برسد.
اما شرایط برای حفارس این گونه مساعد باقی نمانده است؛ چرا که سود خالص شرکت در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به زمان شبیه سال قبل سقوط بیشتر از ۸۷ درصدی را پشت سر گذاشته و از ۱۷ میلیارد تومان به دو میلیارد تومان رسیده است! به این ترتیب در صورت ادامه روال جاری، زیاندهی حفارس در ۶ ماهه ابتدایی سال آینده دور از انتظار نیست.

افزایش شدید هزینههای حفارس
همان گونه که پیشتر حرف های شد، بعد از افزایش نسبتا قوی درآمد اراعه خدمات حفارس در ۶ ماهه ابتدایی سال قبل، این رقم در نیمه نخست امسال با افت ۳۱.۳ درصدی مواجه شد و از ۹۹۶ میلیارد تومان به ۶۸۴ میلیارد تومان رسید.
اما هزینههای عمومی، اداری و تشکیلاتی شرکت حملونقل بینالمللی خلیج فارس در این دوره افزایش چشمگیری داشت و از ۲۰ میلیارد تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال قبل با افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی به ۳۰ میلیارد تومان رسید. این چنین دیگر درآمدهای غیرعملیاتی حفارس نیز در نیمه نخست سال جاری با افت ۲۶.۸ درصدی مواجه شد و رقم دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را ثبت کرد.
در کنار همه مانع ها ذکرشده برای افزایش سودآوری حفارس، یک مورد نقش زیاد پررنگی داشت؛ آن هم جهش بیشتر از ۱۶.۵ برابری هزینههای مالی شرکت حملونقل بینالمللی خلیج فارس در این دوره بوده است. به طوری که این عدد از ۴۶۸ میلیون تومان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به بیشتر از هفت میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسید.

همه موارد بالا جهت شد تا سود خالص حفارس در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری زیاد تر از ۸۷ درصد پایین بیاید و رقم دو میلیارد تومان را به ثبت رساند.
گزارشهای زیاد تر را در صفحه بازار اندوخته بخوانید.
[ad_2]
منبع