نیمی از جمعیت سرزمین در معرض آلودگی هوا قرار دارند

نیمی از جمعیت کشور در معرض آلودگی هوا قرار دارند

[ad_1]

به نقل از تجارت‌نیوز، تداوم آلودگی‌ هوا در تهران و دیگر کلان‌شهرها و حتی برخی شهرستان‌ها و دچار شدن جمعیت کثیری از مردم سرزمین با این اتفاق خسارت‌بار، معضل زیاد مهمی است که تکرار آن  نه‌تنها از اهمیت پرداختن به آن نمی‌کاهد، بلکه باید ریشه‌یابی بشود که چرا با وجود قانون محکم و جامع هوای پاک، مانع تکرار و تداوم این معضل زیان‌بار نمی‌بشود؟!

خبرنگار ما در همین باره و این چنین اهمیت و مانع ها اجرای قانون هوای پاک، او گفت‌وگوی مفصلی با محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران، رئیس فراکسیون مدیریت شهری و عضو هیات رئیسه مجلس داشته که مشروح آن به شرح زیر است:

اهمیت پرداختن به معضل آلودگی هوا و تلاش برای  اجرای قانون هوای پاک را در چه می‌دانید؟

با در نظر گرفتن تاثیرات اتفاق ریزگردها در آلودگی هوای سرزمین، متاسفانه  بیشتر از نیمی از جمعیت سرزمین یعنی بیشتر از ۴۰ میلیون ایرانی، درمعرض آلودگی هوای قرار دارند، از آنجا که ذرات معلق آلودگی هوا مستقیم و غیر مستقیم جان شهروندان را تهدید می کند، شاخص مهم و تاثییر گذاری در سنجش سلامت جسمی و حتی روانی شهروندان است. استمرار آلودگی هوای کلانشهرهای سرزمین به معضلی فرسایشی و منزجرکننده برای شهروندان بدل شده که اثرات آن به‌اختصاصی در نیمه دوم سال بر روال زندگی روزمره و سلامت مردم قابل لمس است.

متاسفانه درکنار خسارات مرتبط با سلامت جسمی و روانی شهروندان، آلودگی هوا خساراتی را نیز در دیگر ابعاد اقتصادی شهر تحمیل کرده و بنابر برآوردها هر روز که شهر تهران به علت آلودگی هوا تعطیل می‌بشود قریب ۱۰۰میلیارد تومان خسارت تشکیل می‌کند.

چرا قانون هوای پاک به رغم احکام تکالیف اثرگذار آن، موثر واقع نمی‌بشود و حتی در مواردی اجرای این قانون با مانع مواجه است؟

متاسفانه عمده احکام و تکالیف قانون هوای پاک به علت عدم تعلق بودجه و اعتبارات ملزوم معطل مانده‌اند و اجرایی شدن آن‌ها از سالی به سال دیگر حواله داده می‌بشود؛ قوانین و احکامی که بر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، گسترش وسایل نقلیه برقی، بهبود راندمان نیروگاه‌ها، اصلاح کیفیت سوخت و موارد این چنینی اصرار دارند، نیازمند تخصیص اعتبارات ملزوم و به زمان می باشند اما به علت عوامل بسیاری این اعتبارات یا تخصص داده نمی‌شوند یا مقدار تخصص آنقدر ناچیز است که اثرگذاری آن قابل لمس نیست.

 و شما مانع مهم این عدم تخصیص منبع های برای اجرای قانون هوای پاک را چه می‌دانید؟

اجرای قانون هوای پاک به رغم تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب و درگیری بیشتر از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت سرزمین با آن، متاسفانه از سوی هیچ دولتی جدی برداشت نشده است؛ چرا که هم اجرای آن بودجه بسیاری می‌طلبد و هم زمان بسیاری را برای پیگیری و اجرا ملزوم دارد و از آنجا که اثرات آن در همان دولت قابل منفعت‌برداری و لمس نیست، در برتری عمل های مسئولان اجرایی وابسته قرار نمی‌گیرد، به این علت قربانی دیگر سیاست‌گذاری‌ها و برتری‌های دولت‌ها شده است.

عامل اثرگذارتری که جهت کندی و ابراز مانع در مسیر اجرای احکام این قانون شده، شرایط اقتصادی سرزمین در سال‌های تازه است؛ اگرچه شهرداری تهران به گفتن یکی از کلان‌شهرهای دچار معضل آلودگی هوا امسال با احیای یک توافقنامه با چین قدم‌های موثری در بهسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و مترو تهران برداشته که گامی امید قسمت است، اما معطل ماندن این چنین قراردادها و توافقاتی که در سال‌های قبل بسیارخسارت بار بوده،که نمود آن در سه – چهار سال تازه روز به روز زیاد تر عینیت یافته است.

بله، فرسودگی ناوگان حمل و نقلی سرزمین به علت تشکیل آلایندگی بالای محیط زیستی و مصرف سوخت بالا و فرسودگی آن یکی از معضلات اساسی سرزمین است که از بین بردن آن هم در قانون هوای پاک مورد دقت اختصاصی قرار گرفته است.

آخرین اخبار ایران و جهان ,اخبار ورزشی و اقتصاد ,فرهنگ وهنر ,تکنولوژی وفناوری را در وب سایت خبری دلخوش دنبال کنید.

یکی از معضلات نوسازی و گسترش ناوگان حمل‌ونقلی سرزمین معطل ماندن یا عدم اجرای قانون اسقاط خوروها و موتورسیکلت‌ها است ،متاسفانه عدم انگیزه کافی در بازار اسقاط، کارکرد نامناسب مطرح‌های مالی تشویقی نوسازی، عدم وجودسازوکار جامع قانونی درخصوص اسقاط وسایل نقلیه فرسوده، عدم ضمانت تولیدکنندگان ماشین در مقوله مدیریت و بازیافت محصولاتشان و عدم تناسب ماهیت نظارتی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با جایگاه ساختاری جاری،  تبدیل رکود چرخه اسقاط درخصوص خودروهای دیزلی و گازئیلی سرزمین شده است.

اسقاط خودروهای فرسوده به چه مقدار بر تشکیل معضل آلودگی هوا تاثییر گذار بوده است؟

اگرچه ماده ۸ قانون هوای پــاک به مســئله وسایل نقلیه فرســوده پرداخته، اما ســازوکاری جامع برای اسقاط وسائل نقلیه فرسوده و تشکیل چرخه اسقاط در این ماده وآئین‌نامه آن تعبیه نشده است.

مزید بر این نوشته متاسفانه معافیت خودروسازان داخلی از صدور گواهی اســقاط از یک‌ســو و ممنوعیت واردات ماشین با دقت به مشکلات فراهم ارز آن‌ها ازســوی دیگر تبدیل افت تقاضای دیدنی گواهی اسقاط شده است.

مسئله مهم در او گفت و گو اسقاط خودروهای فرسوده این است که بیشترین مصرف نفت گاز- سوخت دیزل- سرزمین با سهم نزدیک به ۵۳ درصد مربوط به قسمت حمل‌ونقل است. بر پایه بازدید‌های انجام شده در مطرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل درون شهری و برون‌شهری مصوب شورای اقتصاد در سال ۹۷، نوسازی هر خودروی کشنده سالیانه دارای ۱۳ هزار دلار درآمد اقتصادی ناشی از صرفه‌جویی در مصرف سوخت است.

اگرچه از سال ۹۶ مطرح‌هــای مختلفی در حوزه نوســازی ناوگان حمل ونقل عمومی باری سرزمین تصویب و برای اجرا ابلاغ شده، اما عمده این مطرح ها در مرحله اجرایی توفیقی نداشته‌اند؛ به گفتن مثال کارکرد مطرح «نوســازی ۶۵ هزار دســتگاه کامیون و کشنده فرسوده»؛ نزدیک به ۶ درصد و مطرح «جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل ونقل مسافری و باری درون و برون‌ شــهری»، تنها ۰.۵۴ درصد آن هم در ناوگان باری کارکرد داشته است.

بهسازی حمل‌ونقل درون شهری و ساماندهی ترددهای خودروهای شخصی از عمل های موثر در مقابله با آلودگی هواست، برنامه‌ریزی برای جایگزینی خودروهای هیبریدی و برقی با خودروهای سوخت فسیلی در از بین بردن این معضل حتما موثراست.

برای سامان‌دهی او گفت و گو حمل ‌‌نقل درون شهری و به طور اشکار، خودروهای شخصی هم از جهت سوخت مصرفی و هم کیفیت آن باید به سمتی برویم که  با تسهیل واردات خودروهای با کیفیت و با سوخت مصرفی مناسب – به طور میانگین سوخت ۴ تا ۵ لیتر برای هر۱۰۰ کیلومتر- در کنار واردات خودروهای برقی و هیبریدی از آلودگی‌ها در تاثییر  تردد خودروهای شخصی بکاهیم.





منبع :


خانه ملت





[ad_2]

منبع