[ad_1]
به گزارش دلخوش
خودروی سمند یکی از محصولات نهچندان تازه ایران خودروست که نزدیک به ۲۰ سال از اولین ورود آن به بازار میگذرد. در طول این سالها، شرکت سازنده توانست سمند را با تیپهای گوناگون همچون سمند LX، سمند SE، سمند سورن، سورن ELX، سورن توربو و در نهایت سورن پلاس داخل بازار کند.
به این علت سورن پلاس یکی از فیسلیفتهای همان خودروی سمند با پلتفرم پژو ۴۰۵ است که ایران ماشین اخیراً آن را با پیشرانه تازه، آپشنهای زیاد تر و مراعات استانداردهای ۸۵گانه تحویل خریداران میدهد. اما مهمترین تحول سورن پلاس تازه، یعنی مشخصات فنی آن چیست؟
مشخصات فنی سورن پلاس تازه
سمند سورن ELX و سورن پلاس از سال ۱۳۹۴ با موتور ملی (EF7) داخل بازار میشد، اما با دقت به توقف تشکیل پژو پارس، سبد محصولات ایران ماشین نیاز به یک محصول تازه با قوای محرکه متفاوت می بود. سورن پلاس با موتور XU7P سدان تازه این شرکت به حساب می اید که با مقصد مصرف بهینه و منفعت گیری شهری به بازار ایران معارفه شد.
XU7P نسخه بهبود یافته موتور XU7 به حساب می اید که یک پیشرانه چهار سیلندر و هشت سوپاپ با حجم ۱.۸ لیتری و تنفس طبیعی است که حداکثر ۹۷ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتنمتر گشتاور تشکیل میکند. هرچند مقدار قوت تولیدی، چندان قابل قبول نیست، اما مقصد ایران ماشین از طراحی این پیشرانه افت مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور می بود.
در نتیجه با وجود حجم موتور بالاتر XU7P و تشکیل حداکثر قوت پایینتر از پیشرانه EF7، موتور تازه سورن پلاس میتواند مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ملی داشته باشد و مطابق اظهار ایران ماشین، مصرف سوخت ترکیبی سورن پلاس با موتور XU7P به ۷.۰۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
در نهایت روغن موتوری که ایران ماشین برای سورن پلاس XU7P نظر میکند با گرانروی 0W20 و کیفیت SN بوده که اکنون قیمت بالاتری نسبت به روغنموتورهای دیگر دارد و این به معنی افزایش هزینه سرویسهای دورهای پیشرانه XU7P نسبت به دیگر موتورهای داخلی خواهد می بود.
طراحی ظاهری
در قسمت طراحی ظاهری، سورن پلاس با موتور XU7P تفاوت چندانی با سورن پلاس قبلی ندارد. یقیناً همان گونه که اشاره شد، سورن پلاس تازه توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه را دارد و برهمین مبنا، چند مؤلفه به تکه بیرونی آن اضافه شده که تفاوتهایی با سورن پلاس قبلی دارد.
در تکه جلو و پایینترین قسمت سپر، یک نوار پلاستیکی اضافه شده که برای مراعات استاندارد برخورد با عابر پیاده تعبیه شده است.
یقیناً با دقت به محدودیتهای پلتفرم سمند، تیغههای برف پاککن تا این مدت هم در زیر درب موتور قرار نگرفته است. یکی دیگر از مؤلفههای استاندارد برخورد با عابر پیاده، طراحی تیغههای برف پاککن به گونهایست که زمان برخورد، سر عابر پیاده به این تیغهها اصابت نکند.
در تکه جانبی، زه بغل سورن پلاس XU7P حذف شده و رینگها از نوع فولادی با اندازه ۱۵ اینچی است؛ این چنین علامت سنسور TPMS یا پایش سختی باد تایرها در این تکه به چشم میخورد.
با رفتن به سمت عقب ماشین میتوان دید که هیچ تفاوتی با سورن پلاس قبلی به چشم نمیخورد. یقیناً سورن پلاس تازه به پوزیشن لایت تجهیزشده که به معنی روشن شدن چراغهای عقب و دیلایتهای جلو، بلافاصله بعد از استارت ماشین است.
طراحی داخلی
با ورود به داخل کابین سورن پلاس XU7P فهمید خواهید شد که تحول چندانی نسبت به سورن پلاس قبلی در انتظارتان نیست. همان ساعتی که در تکه وسط داشبورد کار شده می بود، روی این ماشین نیز دیده میشود. کلاستر با همان طراحی قبلی سر جای خود قرار دارد و ادوات پلاستیکی نیز با همان مطرح فیبر کربن به چشم میخورد.
یقیناً به غیر از دکمههای قبلی، یک دکمه ESP نیز در تکه میانی داشبورد وجود دارد که از وجود کنترل پایداری در سورن پلاس XU7P خبر میدهد.
یک نمایشگر با اندازه متوسط نیز در تکه میانی داشبورد تعبیه شده که تنظیمات مربوط به مالتیمدیا، سختی و دمای باد تایرها و این چنین نمایش برخی از خطاهای ماشین از طریق آن انجام میگیرد.
آپشنها و امکانات رفاهی سورن پلاس XU7P
طبق معمولً خودروهای ایرانی مدام نسبت به خودروهای چینی و وارداتی از آپشن و امکانات رفاهی پایینتری منفعت میبرند. اما سورن پلاس XU7P یکی از معدود خودروهای داخلی به حساب می اید که با وجود قیمت اقتصادی، از آپشنها و امکانات ایمنی قابل قبولی برخوردار است.
این سدان ایرانی از امکاناتی همچون کنترل پایداری، کنترل کشش، دیلایت و پوزیشن لامپ، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب، راهنمای معاوضه دنده، سنسور پایش سختی باد تایرها و نمایشگر منفعت گیری میکند.
توانایی رانندگی با سورن پلاس XU7P
همان گونه که اشاره شد سورن پلاس XU7P جزو ارزانترین تیپهای سورن پلاس به حساب می اید که با دقت به بازنشستگی پژو پارس، قرار است به محصول محبوب و ارزانقیمت ایران ماشین تبدیل شود. پیشرانه این ماشین اگرچه از حداکثر قوت و گشتاور پایینتری منفعت میبرد، اما قوت تشکیل شده را در دورهای پایینتر در اختیار راننده قرار میدهد و در نتیجه علاوهبر افت مصرف سوخت، علتعملکرد بهتر ماشین در ترافیکهای شهری میشود. اما در رانندگیهای بین شهری و شدتهای بالاتر، شتاب ماشین پایینتر از سورن پلاس موتور ملی بوده که امری طبیعی است.
یقیناً به طور کلی، ترمزگیری ماشین بهرغم ترمزهای کاسهای عقب، قابل قبول بوده و کنترل پایداری، با ترمزگیریهای مداوم به خوبی میتواند این سدان ایران ماشین را در پیچهای شدید کنترل کند.
کنترل حرکت در سربالایی یکی از بهترین آپشنهایی است که زیاد تر خودروهای دندهای جهان از آن منفعت گیری میکنند و در نهایت روی این ماشین نیز قرار گرفت. این آپشن علتمیشود که با توقف کامل ماشین در سربالایی، تا چهار ثانیه بعد از رها کردن پدال ترمز، ماشین به سمت عقب حرکت نکند و راننده بتواند به راحتی معاوضه دنده کرده و اغاز به حرکت کند.
برای مطالعه زیاد تر، صفحه اخبار ماشین را در تجارتنیوز جستوجو کنید.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع