[ad_1]
به گزارش دلخوش
به گزارش تجارتنیوز، عباس علی آبادی با اشاره به تخصیص ارز به شرکت های خودروساز خصوصی بیشتر از قطعه سازان او گفت: من هم این را شنیده ام اما گزارش دقیقی در این عرصه دریافت نکرده ام.
وزیر صمت با اشاره به مدیریت منبع های ارزی برای افزایش منفعت وری او گفت: تلاش ما این است که منفعت وری را در ظرفیت های سرزمین افزایش دهیم و در منفعت گیری از منبع های ارزی هم همین گونه است، بر همین مبنا از شرکت ها خواسته ایم که پیش برنامه ای اراعه دهند و بگویند که ارز را برای چه کاری نیاز دارند، این امکان پذیر به کدورت برخی تولیدکنندگان انجامیده باشد و حس کنند روال تخصیص ارز کند شده باشد. اما به نظر من این کار برای این که از منبع های ارزی منفعت گیری بهتری ببریم ملزوم و طبیعی است که روال تخصیص ارز را دچار کندی کرده باشد.
بازدید شرکت هایی که بیشترین ارز را در سال قبل دریافت کردند شائبه هایی را تشکیل کرده می بود. بازدید لیست شرکت های یاد شده از وجود برخی خودروسازان خصوصی در بین آنها حکایت دارد. اطلاعات انتشار شده توسط گمرک نشان می دهد صنایع خودروسازی مدیران نزدیک به یک میلیارد دلار، کرمان موتور نزدیک ۷۵۰ میلیون دلار و بهمن موتور حول و حوش ۴۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کردهاند.
تعیین تیم کارشناسی برای بازدید این نوشته در شرایطی است که ریشه این اتفاق را باید در جای فرد دیگر جست و جو کرد. سیاست گذار خودرویی سال قبل با تحول در شیوه فروش محصولات شرکت های خودروساز مکانیزم نوبت دهی را جانشین ساز و کار قرعه کشی کرد.
مدیران صمت به خودروسازان خصوصی تکلیف کردند در کنار ایران ماشین و سایپا محصولات خود را از مسیر تازه روانه بازار کنند.
سیاست گذار خودرویی در روبه رو مدیران خودروساز خصوصی که او گفت و گو محدودیت اراعه خود اصرار داشتند خبرداد باید به همه تقاضاهایی که به سمت خودروسازان خصوصی می آیند، نوبت تعلق دهند.
به این علت افزایش تعداد ثبت نامی ها علتشد تا شرکت های خودروساز خصوصی به ناچار ناچار شوند تا تیراژ اراعه را افزایش داده و تقاضای بیشتری برای دریافت منبع های ارزی داشته باشند.
اما انتشار کردن خبر تعیین تیم کارشناسی برای بازدید منبع های ارزی تخصیصریافته به خودروسازان خصوصی با دستور علی آبادی می تواند تبعات منفی برای بازار ماشین داشته باشد.
بازار ماشین این سیگنال را از مدیران صمت دریافت می کند که قرار است در شیوه تخصیص ارز و به جستوجو آن پرداخت ارزی به خودروسازان خصوصی تغییراتی تشکیل شود و این مشاله می تواند روی تیراژ تشکیل و به جستوجو آن اراعه در بازار محدودیت هایی تشکیل کند.
افت اراعه خودروسازان خصوصی به بازار می تواند فیتیله قیمت محصولات خودروسازان خصوصی را در بازار بالا بکشد.
افزایش قیمت بازاری خودروهای مونتاژی روی قیمت خودروهای وارداتی و این چنین قیمت خودروهای به کلمه لوکس خودروسازان بزرگ نیز تاثییر گذاشته و بازار این خودروها را می تواند نوسانی کند.
به نظر می رسد بهتر می بود وزیر صمت چنانچه تیم کارشناسی برای بازدید حالت ارزی خودروسازان خصوصی راه اندازی داده می بود تا وصول نتیجه این مساله را اظهار عمومی نمی کرد. بازار ماشین حالت حساسی دارد و نسبت به هر خبر و اتفاقی عکس العمل نشان می دهد.
منبع :
اکوایران
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع