[ad_1]
به نقل از خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، رشد روزافزون ورود خودروها به خیابانهای سرزمین، علاوهبر مصرف شدید بنزین، تبعات فرد دیگر چون آلودگی شدید هوا را در پی داشته است. آنچه که کارشناسان بر آن اصرار میکنند، مصرف زیاد بنزین توسط خودروهای داخلی است. از آنجایی که بازار خودروی ایران به انحصار خودروسازان داخلی درآمده، هر کاری برای جلوگیری از رشد مصرف بنزین تا بحال ناکام مانده است.
مطابق نظر کارشناسان در سال ۱۴۰۱، ایران که تا پیش از این صادرکننده بنزین می بود و از این محل درآمد ارزی کسب میکرد، در سال ۱۴۰۳ نهتنها صادرات بنزین نخواهد داشت، بلکه ناچار به واردات ۳ میلیارد دلار بنزین نیز میبشود.
برنامههایی که دولت برای جلوگیری از این حالت داشت، یا متوقف شده یا نتیجه مطلوب را نداشته است؛ از جمله این که گاز سیانجی در ناوگان حمل و نقل کاملا مورد منفعت گیری قرار نگرفت، خودروهای دوگانهسوز تشکیل نشد و خودروهای برقی و کممصرف حتی دستدوم نیز تشکیل یا به طور کامل داخل بازار سرزمین نشده است. به نظر میرسد مانعی بزرگ سر راه تحقق هر یک از این برنامهها خوابیده است؛ در شرایط جاری که حالت ناترازی بنزین روزبهروز وخیمتر میبشود، دولت راهی بجز واردات بنزین ندارد.
خودروسازان داخلی، تقصیر کار مهم افزایش مصرف بنزین
علاوهبر امنیت و ایمنی خودروهای داخلی که مدام زیر سوال میرود و سرهنگ هادیانفر رئیس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی چندین دفعه درمورد کیفیت خودروهای داخلی تذکر داده و از خودروسازان انتقاد کرده است، او گفت و گو دیگر، مصرف زیاد بنزین توسط این خودروها است.
یکی از دلایل رشد مصرف بنزین، مصرف خودروهای تشکیل داخل است که بالاتر از استاندارد جهانی سوخت مصرف میکنند.
متاسفانه، خودروهای داخلی و وارداتی که اکنون در بازار وجود دارند مقدار مصرف سوخت مساعد ندارند. در واقع خودروی تازه کممصرفی که بتواند نیاز مردم را تامین کند داخل سرزمین نشده و کیفیت خودروهای داخلی هم تغییری نکرده است؛ به همین علت ما ناظر افزایش مصرف سرانه بنزین هستیم.
دولت برای از بین بردن بحران ناترازی بنزین چه کارهایی باید انجام دهد؟
برای حل بحران ناترازی بنزین و این چنین کنترل تشدید واردات سوخت، دولت باید ماموریت های خود را در این حوزه جستوجو کند. یکی از با اهمیت ترین راهها برخورد و نظارت بر فعالیت خودروسازان است. خودروهای داخلی علاوهبر بیکیفیت بودن، مصرف سوخت بالایی دارند که این حالت فقط به سود خودروسازان است و نه مردم!

مسئله دوم آنکه، هرچند افزایش قیمت بنزین در ابتدا ترسناک به نظر میرسد، اما تعداد خودروهای شخصی در خیابانها به قدری زیاد شده است که علاوهبر تشکیل ترافیک، بنزین بسیاری هم مصرف میبشود. میتوان با سروسامان دادن و بهبود ناوگان حملونقل عمومی حالت مصرف سوخت را هم کنترل کرد.
قضیه بعدی، اسقاط خودروهای فرسوده داخلی است. این وسایل نقلیه که تعداد آنها در کلانشهرها کم نیست، به طور چشمگیری هم سوخت بسیاری مصرف میکنند، هم آلودگی شدید هوا را در پی دارند. عمل های مهم برای بهبود حالت این قسمت هم همانند دیگر حوزهها کند شده و پیگیری جدی از سوی نهادها صورت نمیگیرد.
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع